Skip to content

Comunicación > Actualidad

El talent de Moventia participa en el debat sobre el futur de la mobilitat intel·ligent del Tomorrow Mobility World Congress
10 de novembre de 2023
Experts de les divisions de Moventia exposen els seus coneixements al costat d’altres professionals en conferències i xerrades del congrés.

Part del talent professional de la divisió de mobilitat col·lectiva i de la de mobilitat privada de Moventia, Moventis i Movento, ha participat en el debat sobre el futur de la mobilitat intel·ligent en el marc del Tomorrow Mobility World Congress.

A part de la presència de la companyia en un stand corporatiu situat en les instal·lacions de l’esdeveniment, mitjançant la qual ha tornat a demostrar davant d’autoritats del sector i stakeholders la seva vàlua com a companyia referent en mobilitat col·lectiva i la seva capacitat de creixement, l’empresa ha posat a la disposició del congrés el seu major actiu: els seus professionals.

Alguns dels especialistes de la multinacional familiar han participat activament en fòrums, debats i taules rodones celebrats durant les tres jornades de l’esdeveniment posant sobre la taula algunes de les iniciatives que ha dut a terme la companyia en matèria d’intel·ligència artificial i mobilitat intel·ligent en els últims anys.

El primer a formar part dels fòrums d’experts va ser Santi Colomer, director general de Movento, que va participar en la presentació de l’informe Evolució de la despesa familiar en transport a Espanya, desenvolupat pel Mobility Institute del RACC.

Acompanyat per destacats professionals del sector, el directiu de la divisió de mobilitat personal de Moventia va valorar les interessants conclusions sobre la despesa familiar en mobilitat en 2022. En aquest sentit, va destacar que “existeix un factor inflacionari que ha provocat que el consumidor de vehicle generalista cada vegada tingui menor accés a la compra de vehicle nou. Això fa que es justifiqui l’èxit de marques low cost com Dacia o MG i també l’interès per adquirir vehicles d’ocasió, que han tingut un repunt important en les seves vendes en els dos últims anys”.

Sobre la recuperació del transport urbà després dels desafiaments ocasionats per la pandèmia, Santi Colomer va reiterar la importància de “compatibilitzar el transport públic i privat”, amb l’objectiu de dissenyar una mobilitat més eficient de cara al futur. “A Moventia, com a companyia experta en mobilitat, tenim clar que la mobilitat en les grans ciutats i en les seves primeres corones passa per potenciar l’ús del transport públic, però el vehicle privat és necessari per a arribar a aquells llocs als quals el transport públic no pot”.

Per a tancar la seva participació en la presentació de l’estudi, el director general de Movento va destacar que el procés de descarbonització de la indústria té dos principals reptes: “Si volem accelerar la descarbonització del parc de vehicles que avui aconsegueix els 14 anys, és imprescindible agilitzar el desenvolupament d’infraestructura de càrrega i també hem de potenciar un marc fiscal que faci que comprar-se un vehicle elèctric no sols sigui econòmic, sinó també un procés senzill i atractiu per al client.”

Durant la segona jornada, Núria Corominas, plannification manager de Moventis, va intervenir en la solution talk AI: The potential and the reality in the mobility sector, moderada per la periodista Anna Gumbau Martínez. Durant la ponència, en la qual va compartir espai amb Ken Glover, Business Growth & Innovation en Civic Group, Núria va posar en coneixement al públic de l’aplicació de la intel·ligència artificial que duu a terme Moventis en les seves activitats.

La responsable de Planificació i Estudis de la vertical de mobilitat col·lectiva del grup va posar com a exemple les solucions de IA aplicades a la plataforma de servei a demanda Shotl a Sant Cugat. Corominas va exposar la combinació de diversos tipus d’algoritmes i l’ús de tècniques com el clustering o l’aprenentatge automàtic que han millorat exponencialment el servei des dels seus inicis.

L’experta va assegurar als assistents que “la intel·ligència artificial ha ajudat a augmentar la demanda i a brindar un millor servei als usuaris”, fet que, segons va expressar Núria Corominas, s’alinea amb propòsit de l’empresa per “oferir solucions innovadores que contribueixin a aconseguir una mobilitat sostenible connectada i segura per a tots”.. Com a conclusió del seu parlament, l’especialista va afermar que “la intel·ligència artificial és ja una realitat en el sector del transport”.

Aquest mateix dia, Gregory Carmona, general manager de Moventis Pays de Montbéliard, va protagonitzar la ponència The role of operation in a multi-modal concession, al costat de Sebastien Desmet, UITP Head of Membership, que es va basar en el cas d’èxit de Pays de Montbéliard.

Els experts van iniciar la presentació repassant l’evolució de la mobilitat i com aquesta ha passat del mitjà més simple: caminar, fins a arribar a ciutats congestionades i intransitables per als vianants. Gregory Carmona i Sebastien Desmet van prosseguir xerrant sobre les noves solucions de mobilitat entre les quals van destacar els serveis de micromobilitat, com a bicicletes, patinets i scooters. Davant això, van incidir en els problemes que han derivat aquests nous models: solucions de micromobilitat només implementades en grans ciutats, quedant les localitats més petites sense el seu ús per no ser rendible per als operadors i la invasió de l’espai públic per part d’aquestes.

El Gerente General de Moventis Pays de Montbéliard va explicar als assistents la solució duta a terme per Moventis mitjançant concessions integrades en les quals la divisió de mobilitat col·lectiva de Moventia es fa càrrec de tota la proposta de mobilitat pública d’un territori: bus, bicicletes, tramvies, serveis de transport a la demanda, etc. Tal com va detallar l’expert,

es tracta d’un sistema pioner que Moventis ha implementat en el territori de Pays de Montbéliard, una aglomeració de prop de 70 petits municipis, homogeneïtzant així el sistema de transport públic i aportant una millor coordinació entre els diferents actors.

Carmona va culminar la presentació amb la següent reflexió: “ “Les concessions integrades permeten desenvolupar un model molt més coordinat i que suposa un clar avantatge per a les administracions, ja que només han de preocupar-se de realitzar un pressupost i definir i dissenyar al costat de l’operadora el tipus de servei que volen per al seu territori. A partir d’aquí tenen la tranquil·litat que hi ha una empresa especialitzada com Moventis que és qui lidera l’operativa en el dia a dia”..

Ramiro Pigem, responsable de licitacions de Moventia, va ser l’encarregat de concloure la participació de l’empresa en les xerrades del Tomorrow Mobility World Congress. L’expert va participar en la ponència The road of zero emission mobility, en la qual va explicar el full de ruta del grup cap a una mobilitat “zero emissions”, un dels eixos estratègics de Moventia.

Pigem va argumentar davant els assistents que avui, el transport és responsable d’aproximadament una quarta part de les emissions totals de gasos d’efecte d’hivernacle a Europa. En aquest sentit, Europa té l’objectiu de ser neutra en carboni l’any 2050, un fet que no pot aconseguir-se sense un model de mobilitat sostenible. En aquest sentit, l’especialista va explicar que Moventis compta amb un important cas d’èxit a Pamplona, desenvolupat de la mà de TCC Pamplona, divisió responsable de la gestió de l’autobús urbà en la Mancomunitat de Pamplona.

Des de 2011, TCC Pamplona ha liderat les primeres experiències pilot en la introducció d’energies poc contaminants, convertint-se en un model mediambiental en mobilitat urbana. El ponent va incidir en les fites aconseguides per part de l’empresa en els últims anys: el primer bus elèctric a Europa en una línia de bus regular, en 2011; els primers test amb autobusos híbrids, en 2013; el primer test amb un bus de gas, en 2016; la línia d’autobusos amb major nombre d’autobusos ‘100% elèctrics’ de tot el país, en 2019 i la introducció dels primers 13 busos impulsats per energies renovables (gas natural), l’any 2022.

Pigem va finalitzar el repàs dels assoliments de l’empresa amb una gran declaració d’intencions en matèria de sostenibilitat: “Entre els anys 2014 i 2022 hem aconseguit reduir la nostra petjada de carboni en un 28% i tenim el ferm compromís de convertir a TCC Pamplona en una companyia neutral en carboni l’any 2030”.

La participació dels quatre experts de Moventia en les ponències del Tomorrow Mobility World Congress va ser una gran oportunitat de presentació i de consolidació de reputació, tant a nivell nacional com internacional, per a la companyia multinacional familiar experta en mobilitat.

Mira el vídeo resum: