Moventis ha estat un dels protagonistes en el fòrum ‘Mobilitat a Catalunya: Reptes i Oportunitats’, organitzat per Premsa Ibèrica a través de dues de les seves principals capçaleres: El Periódico i Actius. Josep Maria Martí, CEO de Moventis i vicepresident de Moventia, s’ha unit en aquest esdeveniment a destacats experts i representants polítics per a analitzar els reptes i oportunitats que enfronta Catalunya en aquest àmbit crucial.
El fòrum, celebrat en el Gallery Hotel de Barcelona, ha reunit figures clau de l’àmbit institucional i del panorama de la mobilitat i el transport públic, entre ells l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Silvia Paneque; la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López; o Antonio Balmón, vicepresident de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), entre altres. A més, l’acte ha comptat amb la presència d’Albert Sáez, director d’El Periódico, Martí Saballs, director d’Informació Econòmica de Premsa Ibèrica, i Carlos Márquez, redactor expert en mobilitat d’El Periódico.
Josep María ha intervingut en la taula d’experts ‘Ciutadania i Transport Públic’, acompanyat per Joaquim Balsera, director de Negocis Corporatius de TMB; Diego Fernández, director de Mobilitat Sostenible del AMB; i Humberto López, director general de TRAM. El panell ha abordat les limitacions actuals del transport públic a Catalunya i ha analitzat estratègies per a reduir l’ús de vehicles privats a Barcelona, a més d’avaluar el paper del sector del taxi.
Un dels primers punts tractats ha estat la recent decisió del Govern de posar fi a les bonificacions al transport públic l’1 de gener de 2025. Josep María ha emfatitzat la importància de les tarifes reduïdes per als usuaris del transport públic, assenyalant que “avui el 80% dels usuaris de bus, metre o tren utilitzen títols de transport subvencionats, especialment a través de la T-Usual i la T-Jove”. A això, ha afegit que, de no prolongar-se aquestes bonificacions, es podria experimentar una reducció significativa en la quantitat d’usuaris. “Aquestes persones han estat viatjant amb la sensació que es movien de manera gratuïta en la xarxa de transport públic. Per a fer front a aquesta potencial pèrdua d’usuaris, la nostra carta als Reis Mags és que s’incrementin els serveis”.
Josep Maria també ha destacat la prioritat de Moventis i altres empreses de transport públic a dissenyar rutes que permetin als usuaris desplaçar-se porta-a-porta sense realitzar escales. Actualment, el 70% dels usuaris d’autobusos interurbans realitzen trajectes directes, i aquesta xifra aconsegueix el 78% en considerar tots els sistemes de mobilitat. “Quan parlem d’intermodalitat hem de posar el focus en els serveis interurbans, que és on tenim marge de millora”. En aquesta línia, ha posat en valor les infraestructures d’intermodalitat de Barcelona, com els nodes d’Universitat/Gran Via, La Sagrera, Espanya i Francesc Macià.
El CEO de Moventis també ha subratllat el valor que els usuaris atorguen a la comoditat del transport públic, basat en enquestes que reflecteixen que els ciutadans trien aquesta opció per la seva accessibilitat, freqüència adequada i trajectes segurs i ràpids. “Això és el que hem de continuar cuidant”, ha insistit, apuntant a la necessitat de mantenir i millorar aquests estàndards per a fomentar l’ús continu del transport públic.
Inversió pública de 4,4 milions per a les línies interurbanes
Durant l’esdeveniment, la consellera Silvia Paneque ha anunciat un pla d’inversió de 4,4 milions d’euros per part del Departament de Territori per a enfortir el servei de busos interurbans, un servei que ha registrat un notable creixement en la demanda, amb increments d’entre el 20% i el 30% en algunes àrees. Paneque ha detallat que aquests fons es destinaran a millorar les línies d’autobús que connecten el sud de Barcelona (Vilafranca, Vilanova, Sitges i Gelida) amb la ciutat, així com els serveis cap a la UAB, Vic i les rutes del Maresme que inclouen parades a Argentona i Sant Pol.