L’UTE composta per Grup Julià i Moventis, empreses líders en mobilitat sostenible a Espanya, ha resultat l’adjudicatària de la concessió del servei de bus turístic de Barcelona, després del concurs de licitació obert per la AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) el passat mes d’abril l’UTE gestionarà el servei els pròxims 12 anys.
Les dues companyies han realitzat una important aposta per a complir amb el requisit d’electrificació requerit en la licitació, que ha suposat una inversió inicial de 42 milions d’euros. Les 44 noves unitats amb què comptarà el servei són 100% elèctriques, zero emissions, la qual cosa suposarà un estalvi de fins a 1600 Tn de CO2 anuals i la disminució pràcticament a zero del nivell sonor. Així mateix, assumiran la construcció, manteniment i operació de les infraestructures necessàries ─subestació elèctrica, carregadors i panells elèctrics, mànegues, etc.─ per a garantir el subministrament energètic renovable de la nova flota. A més, tota l’energia elèctrica consumida provindrà de la compra d’electricitat 100% verda amb garantia d’origen. Els vehicles de suport i manteniment també seran elèctrics.
Totes les unitats s’adaptaran al Pla de Sostenibilitat Ambiental que implica, d’una banda, la realització periòdica d’auditories amb l’objectiu de reduir el consum, les emissions i la contaminació acústica dels vehicles i, per una altra, el compliment de les indicacions per part de la AMB en cas d’episodis d’alta contaminació atmosfèrica.
La proposta presentada per Grup Julià i Moventis millorarà substancialment el servei estrella de turisme receptiu amb el qual comptava la ciutat fins a aquest moment i facilitarà la descentralització dels seus usuaris i l’estímul de l’activitat econòmica de proximitat més enllà del centre històric de la ciutat. Així mateix, l’UTE pagarà a la AMB un cànon fix anual i mínim de 3,85 milions d’euros i un cànon variable del 16,14% de la facturació. A més, les unitats elèctriques passaran a ser propietat de la AMB a la finalització de la concessió.
El nou servei es posarà en marxa a principis del pròxim any 2025 i comptarà amb 2 rutes operatives (Taronja i Verda) i dues rutes de caràcter estacional (Nocturna i Llums de Nadal). La Ruta Taronja, amb 19 parades i 23 km de longitud, i d’una durada aproximada de 150 minuts, té el seu inici en el World Trade Center i la parada final en el Passeig de Colom. La Ruta Verda, amb 14 parades i 19 km de longitud, i d’una durada aproximada de 120 minuts, té el seu inici en el Pla de Palau i la parada final en el Passeig Picasso. La Ruta nocturna, de 17,4 km. sense parades, d’una durada aproximada de 90 minuts, permetrà contemplar els punts més emblemàtics de la ciutat en horari nocturn.
La Ruta de Llums de Nadal, d’una durada aproximada de 90 min., mostra als usuaris el desplegament lumínic de la ciutat durant el període nadalenc.
Els vehicles, de doble pis descobert i de fins a 82 places (61 en el pis superior i 21 en l’inferior) estan dotats amb rampes d’accés per a persones amb mobilitat reduïda i cadires de rodes. Compten a més amb sistema d’ajuda a l’explotació i d’informació (SAEI, que permet el seu seguiment des d’un centre de control), sistema de videovigilància amb un mínim de tres càmeres, sistema d’ajuda a la conducció, eficiència i seguretat, audioguia individualitzada fins a 16 idiomes, sistema WIFI, connectors USB, auriculars individuals, etc.